Tuesday, 31 October 2017

Forex Adalah Haram


Seperti yang Telah diajar Oleh Junjungan Mulia Rasulullah SAW, Sembilan per Sepuluh Rezeki ITU datangnya dari perniagaan. Forex merupakan Satu daripada Cabang Perniagaan yang boleh diceburi dan yakinlah Perniagaan forex ini Adalah HALAL Namun begitu ada yang beberapa condizioni Costi Perlu dipatuhi Oleh TRADER supaya Tidak terjerumus Dalam Perniagaan RIBA. SYARAT-condizioni Costi FOREX YANG DIBENARKAN. Benar, FOREX memang matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih Iaitu. Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu Ditukar serah dan terima Dalam waktu yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto Ia Datang Dari Hadis..Ertinya Emas dengan Emas ditukar atau diniagakan Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus pada Satu masa dan sekiranya berlainan Jenis, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai Riwayat Muslim, no 4039 nessun hadith 11 9.FOREX Dalam matawang yang Tidak menjaga condizioni Costi ini akan menjadi Riba Nasiah Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah forward su cambi atau Forex yang menggunakan Valore avanti nilai masa hadapan yang mempunyai tergolong Dalam Riba Nasiah Forex yang menggunakan Nilai Forward ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan Untung yang Lebih berbanding posto Dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Sila il video Tonton klip ceramah Ust Hj Hj Zaharuddin Abd Rahman mengenai hukum forex. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex Foreign Exchange ni Adalah sistem Jual beli mata Wang Yang Asing mana kita sendiri Tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan Ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Sebenarnya AKU memang dah agak Meals akan ada yang bertanya mengenai hukum Dalam FOREX ni dan AKU dah Kaji benda ni dahulu sebelum AKU menceburi dan mempelajari ilmu tentang Analisis Dalam dunia forex ni Ini Adalah susulan daripada Entri aku yang bertajuk test forex kali Pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan Adalah Meng google hukum mengenai forex Dalam islam dan AKU dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan Oleh Jawatankuasa fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem Perniagaan pertukaran Wang Asing Pengerusi Jawatankuasa ITU, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana Perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran Wang Asing forex seperti ITU Tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, Kita dapati Perniagaan yang membabitkan pertukaran Wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh ITU, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem Perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di Sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak ISU Yang meragukan mengenai Perniagaan pertukaran Wang Asing, Oleh UMAT ITU Islam Tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan ITU membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu. Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Wang Asing, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan kerana ia Tidak menimbulkan spekulasi mata Wang atau Untung Rugi yang Tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan rimasto Yang turut dicapai Dalam mesyuarat ITU ialah UMAT mengharuskan Islam membuat pelaburan atau membuat Simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banca Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan ITU dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan Oleh pihak syariah penale Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, Kita meragui tentang kaedah pelaksaaan scremare itu kita tetapi berpuas hati selepas sistem Perniagaan scremato ITU ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin tentang FOREX. Kepada yang Masih kurang Jelas, AKU Harap sangat Korang dapat tengok sendiri dahulu dan Dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX Dalam islam Beliau Adalah orang yang Mahir dengan sistem forex yang dijalankan Oleh banca-banca di seluruh Malesia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara Jom saksikan. Lagi Ulasan daripada Pakar Ekonomi islam Ulasan. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ITU langsung Tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan Oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel Di ATAS, punto Yang Yang Pertama menyebabkan Untung Rugi Tidak menentu ITU LANGSUNG Tidak boleh dipakai kerana Dalam Perniagaan ITU sendiri mana ada yang Untung setiap Masa Dan semestinya Untung Rugi ITU Meals ada Point yang kedua pula Lain-lain Jenis Perniagaan pertukaran Wang Asing, seperti melalui pengurup Wang atau dari banca ke banca dibenarkan Sedar atau Tidak, Perniagaan pertukaran wang Asing ITU sebenarnya Adalah sama Adalah dengan Forex esterno di Exchange yang dilakukan Oleh commerciante di Cuma perbezaannya ialah cara mata Wang ITU ditukarkan Ia seolah-Olah membenarkan APA yang Baru Sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa Suka dengan Informasi yang dikongsikan mezzi Dalam Massa kat Malesia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun Dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh bla, eun digalakkan untuk melabur Dalam Sijil Simpanan Premium SSP Yang seolah-Olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem ITU daripada pihak banca BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku Lebih Gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada Ustaz atau Ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang Pertama beliau haruslah sangat Arif Dalam hukum Hakam Agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba Tahu tentang sesuatu perkara ITU sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan Fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan Oleh Ustaz Zahiruddin Dalam il video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX ITU ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, kebiasaannya trader FOREX ini Hanya mengamalkan commercio mata Wang Secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum melakukan commercio dan ini dinamakan posto di trading dan bukannya in avanti trading. Apa posto ITU commercio di Dan in avanti negoziazione ni Jadi APA hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan Dalam il video Selama 7 minit Lebih di ATAS Ayat palizzata aku Suka. Jangan Bagi fatwa yang generale, Yang Umum Contoh macam hukum makan Ayam Halal ke tak Mestilah halal Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama Sahaja dengan hukum FOREX ini. Buka akaun commercio percuma dan dapatkan fx. Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang AL-SHARF. Pertanyaan yang Meals ditanyakan Oleh setiap commerciante di Indonesia.1 Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 Apakah Trading Forex diperbolehkan Dalam Agama Islam.4 Apakah SWAP itu. Mari kita Bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam hukum Islam..Dalam Bukunya Prof Dott Masjfuk Zuhdi yang berjudul Masail FIQHIYAH kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan Dalam hukum islam. Perdagangan Valuta Asing Timbul Karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perdagangan Ekspor-Impor ini memerlukan tentu alat Bayar yaitu Uang Yang Masing-Masing Negara mempunyai ketentuan sendiri dan Berbeda Satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara Negara-Negara tersebut sehingga Timbul PERBANDINGAN Nilai MATA Uang antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul Dalam Suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional Dan terikat Dalam Suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan Nilai mata uang Suatu Negara dengan Negara lainnya ini berubah berfluktuasi setiap Saat sesuai volume di permintaan dan penawarannya Adanya permintaan dan penawaran Inilah yang menimbulkan transaksi mata uang Yang Secara nyata hanyalah Tukar-menukar mata uang yang Berbeda Nilai. HUKUM ISLAM Dalam TRANSAKSI VALAS.1 Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan Lisan, tulisan dan dan utusan. Pe mbeli penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi condizioni Costi menjadi objek transaksi Jual-beli yaitu. Suci barangnya Bukan najis. Dapat dimanfaatkan. Dapat diserahterima kan. Jelas barang dan harganya. Dijual dibeli Oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya. Barang Sudah berada ditangannya Jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa Jual beli Saham ITU diperbolehkan Dalam Agama. Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandung penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang Tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan condizioni Costi Harus diterangkan sifatsifatnya atau Ciri-cirinya Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, Maka sahlah Jual belinya Tetapi jika Tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan Jual belinya Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah. Barang Siapa yang membeli sesuatu yang ia Tidak melihatnya, Maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya. Jual beli Hasil tanam yang Masih terpendam, seperti ketela, kentang, Bawang dan sebagainya Juga diperbolehkan, Asal diberi contohnya, Karena akan mengalami kesulitan atau kerugian Jika Harus mengeluarkan semua Hasil tanaman yang terpendam untuk dijual Hal ini sesuai dengan Kaidah hukum Islam. Kesulitan ITU menarik kemudahan. Demikian Juga Jual Beli barang-barang yang Telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, GPL, dan sebagainya, asalkam etichetta diberi yang menerangkan isinya Vide Sabiq, op cit Hal 135 Mengenai teks Kaidah hukum Islam tersebut di ATAS, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad 1936 Hal 55.JUAL BELI VALUTA Asing DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan Valuta Asing Adalah mata uang Luar Negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malesia dan sebagainya Apabila Antara Negara terjadi perdagangan internasional maka TIAP Negara membutuhkan Valuta Asing untuk alat Bayar Luar Negeri yang Dalam dunia perdagangan disebut Devisa Misalnya eksportir Indonesia akan memperoleh Devisa dari Hasil ekspornya, sebaliknya importare, Indonesia memerlukan Devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan Timbul penawaran dan perminataan di Bursa Valuta Asing setiap Negara berwenang Penuh menetapkan Kurs uangnya Masing-Masing Kurs Adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang Asing misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai Tukar setiap Saat Bisa berubah-Ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi Negara Masing-Masing Pencatatan Kurs uang Dan transaksi Jual beli Valuta Asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, et al Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982 Hal 76-77.FATWA MUI tentang PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonesia. No 28 DSN - MUI III 2002 tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a Bahwa Dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, diperlukan. transaksi seringkali Jual-beli mata uang al-Sharf, Baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. b Bahwa Dalam URF tijari Tradisi perdagangan transaksi Jual beli mata uang dikenal beberapa. bentuk transaksi yang stato hukumnya Dalam pandangan AJARAN Islam Berbeda Antara Satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan AJARAN Islam, DSN memandang Perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk pedoman.1 dijadikan Firman Allah, QS Al-Baqara 2 275 Dan Allah Telah menghalalkan Jual beli dan mengharamkan riba.2 Hadis Nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibn Maja dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya Jual beli itu Hanya boleh dilakukan ATAS dasar kerelaan Antara kedua Belah pihak HR albaihaqi dan Ibn Maja, dan dinilai shahih Oleh Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat musulmano, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa I, dan Ibn Maja, teks dengan musulmano dari Ubadah bin Shamit, Nabi ha visto bersabda juallah EMAS dengan EMAS, Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, sya ir dengan sya ir, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam Denga condizioni Costi Harus sama dan sejenis Serta Secara Tunai Jika jenisnya Berbeda, juallah sekehendakmu Jika dilakukan Secara tunai.4 Hadis Nabi riwayat musulmana, Tirmidzi, Nasa io, Abu Daud, Ibn Maja, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi ha visto bersabda Jual-beli EMAS dengan Perak Adalah riba kecuali dilakukan Secara tunai.5 Hadis Nabi riwayat musulmano dari Abu Sa id al - Khudri, Nabi ha visto bersabda janganlah kamu menjual EMAS dengan EMAS kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian di Più janganlah menjual Perak dengan Perak kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian di Più dan janganlah menjual EMAS dan Perak tersebut yang Tidak Tunai dengan yang tunai.6 Hadis Nabi riwayat musulmano dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah visto melarang menjual Perak dengan EMAS Secara piutang Tidak tunai.7 Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf Perjanjian dapat dilakukan di Antara kaum Muslimin, kecuali perjanjian Yang Yang mengharamkan halal atau menghalalkan yang haram dan kaum Muslimin terikat dengan condizioni Costi-condizioni Costi mereka kecuali condizioni Costi Yang Yang mengharamkan atau halal menghalalkan yang haram.8 ijma Ulama Sepakat ijma bahwa akad al-Sharf dengan disyariatkan condizioni Costi-condizioni Costi tertentu.1 Surat dari pimpinah Unità Usaha Syariah Bank BNI non UUS 2 878,2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002.Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA tentang JUAL BELI MATA Uang AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi Jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut.1 Tidak untuk spekulasi Untung-untungan.2 Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-Jaga simpanan.3 Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya Harus sama dan Secara Tunai at-taqabudh.4 Apabila berlainan Jenis maka Harus dilakukan dengan Nilai Tukar kurs yang berlaku pada Saat transaksi dan Secara tunai. Kedua Jenis-Jenis transaksi Valuta Asing.1 transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan Valuta Asing untuk penyerahan pada Saat ITU al banco atau penyelesaiannya palizzata lambat Dalam jangka waktu dua hari Hukumnya Adalah boleh, Karena dianggap Tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai prose penyelesaian yang Tidak Bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional.2 Transaksi AVANTI, yaitu transaksi pembelian dan penjualan Valas yang nilainya ditetapkan pada Saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan Datang, Antara 2x24 marmellata sampai dengan Satu tahun Hukumnya Adalah haram, Karena di prezzo Yang digunakan Adalah di prezzo yang diperjanjikan Muwa Ada dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal di prezzo pada waktu penyerahan tersebut Belum tentu sama dengan Nilai yang disepakati, kecuali dilakukan Dalam bentuk contratto a termine untuk kebutuhan yang Tidak dapat dihindari lil hajah.3 Transaksi SWAP yaitu Suatu kontrak pembelian atau penjualan Valas dengan di prezzo posto yang dikombinasikan dengan pembelian Antara penjualan Valas yang sama dengan di prezzo in avanti Hukumnya haram, Karena mengandung Unsur Maisir spekulasi.4 Transaksi OPZIONE yaitu kontrak untuk memperoleh hak Dalam Rangka membeli atau hak untuk menjual yang Tidak Harus dilakukan atas sejumlah unità Valuta Asing pada di prezzo dan jangka waktu atau tanggal Akhir tertentu Hukumnya haram, Karena mengandung Unsur Maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan Jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, Akan diubah Dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. DEWAN Syari AH NASIONAL - Majelis Ulama Indonesia.

No comments:

Post a Comment